Under den övergripande rubriken Målet för undervisningen i ämnet svenska är att eleven ska utveckla , finner man formuleringar som:
- förmåga att använda IT och olika medier på ett flexibelt sätt som redskap för kommunikation.
Under rubriken Centralt innehåll åk 4-6 står att läsa att följande:
Texter i olika genrer, exempelvis argumenterande, beskrivande, berättande, reflekterande samt diskuterande./.../Exempel på detta kan vara insändare och artiklar hämtade från tidningar eller hemsidor och längre bloggkommentarer hämtade från internet
Under samma rubrik åk 7-9 har begreppen utökats till att omfatta aktuella IT-gengrer:
"Muntliga och skriftliga texter av återberättande, utredande, beskrivande, reflekterande och argumenterande art, till exempel anförande, formellt brev, instruktion, artikel, krönika, insändare, längre bloggkommentar eller någon annan aktuell IT-textgenre. Texterna ska vara hämtade från olika källor och medier, till exempel elevtext, tidningstext, boktext och hemsidestext ."
Ovanstående är ett utdrag och det finns förstås mer att läsa på Skolverkets hemsida, se länk: http://www.skolverket.se/sb/d/3109 .
Även om kursplanerna fortfarande är under bearbetning så känns det väldigt befriande att digital kompetens inte bara, som jag upplever idag, är ett verktyg för "engagerade pedagoger" utan snart är ett verktyg för varje verksam pedagog. Att det nu står i svart på vitt i print gör att det inte längre finns ett val. Kommuner, skolledningar, pedagoger - det är dags att vakna! 2011 är kanske det digitala klassrummet ett faktum - och kanske, kanske har skolvärlden då förstått att kunskapinhämtning och lärande har fått ytterligare en plattform!
Det kanske kan bli ett argument för alla lärare som måste övertala rädda föräldrar!!!!
SvaraRaderaDet här låter riktigt bra.
SvaraRaderaKlart intressant! Imorgon diskuterar vi det förändrade textbegreppet....
SvaraRaderaJa, jag välkomnar den nya skriviningen. Äntligen! Kul att vi ligger rätt i tiden!
SvaraRadera