måndag 23 november 2009

Utveckla en lärandeplattform - hur ska man tänka?

Stärkt av mina nyvunna TBP-kunskaper har jag nu tagit på mig den gula ledarvästen i jakten på en schysst lärandeplattform. För några veckor sedan snubblade jag över en plattform som heter Vklass. Det är en relativt nystartad plattform som testkörs på några utvalda skolor i Botkyrka kommun. Vklass används idagsläget i huvudsak av gymnasieskolor och påminner starkt om Facebook till layouten.

Med smort munläder och nyvunnet självförtroende i frågan lyckades jag av någon outgrundlig anledning få administratörsbehörighet i Vklass och står nu inför utmaningen att införa detta system på skolan. Tillsammans med de som har utvecklat programvaran ska jag nu ingå i en utvecklingsgrupp som ska anpassa Vklass mer mot grundskolan. Min förhoppning är att plattformen ska vara ett självklart verktyg för både elever och lärare, vilket innebär att användarvänligheten måste stå i fokus. Ett led i detta är att minimera flera inloggningar och samla "allt" på ett ställe. Jag hörde då talas om en skola som har signat upp sig på GoogleApps. Alla elever som skrivs in i Extence får per automatik ett Google konto och således då en gmail-adress etc. Är det någon som vet var man vänder sig för att ansöka om detta till en hel skola? Finns det några andra alternativ? Finns det några fallgropar man bör vara uppmärksam på?

Innan de kommer på mig och ifråntar mig administratörsrättigheterna så vill jag hinna göra avtryck. Så om det finns någon som kan komma med lite tips - skynda er på, tiden är knapp ;)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar